TÄVLINGSLICENS

SVANESUNDS GIF

SKAFFA LICENS

Tävlingslicens

En tävlingslicens är en ID-handling som berättigar dig att delta på tävlingar sanktionerade av SCF och UCI.

Genom att vara licensierad ställer du upp på tävling i enlighet med det regelverk som finns för cykelsporten (SCF, UCI, RF). Regelverket för cykelsporten har till syfte att skapa lika förutsättningar mellan utövande individer samt göra tävlandet så säkert som möjligt.

Det finns tre obligatoriska punkter som måste vara uppfyllda för att ansöka om licens:

• Du är medlem i en SCF-ansluten förening/klubb
  • Du är inlagd i föreningens medlemsregister i IdrottOnline med personnummer och epostadress
  • Du ska ha ett UCI ID

Tävlingslicens söker du via Svenska cykelförbundets hemsida.

Som medlem i Svanesunds GIF har du möjlighet att teckna en licens genom Svenska Cykelförbundet, som föreningen betalar.
Licensen innebär bland annat att du har en olycksfallsförsäkring under hela året, även under träning. Ni kan läsa mer om licenser här.

Om man har för avsikt att delta i motionslopp, och kanske prova på att delta i Bohuslän-Dals Cykelförbunds Poängjakten (serie av MTB-tävlingar i distriktet) så är baslicens det alternativet ni ska klicka i.
Om man har för avsikt att delta mer allmänt i tävlingar under året så väljer ni tävlingslicens.

Kommande event