TRÄNINGSLÄGER

Se mer i kalendern här.

Genomförda

Träningsläger i Arild 5-7 april 2024

Fredagen 5 april startade färden från Svanesund mot Hotell Strand på Arild. En bilresa söder över på ca två timmar. Helgen skulle vigas åt träning tillsammans med 8 hugade cyklister från Svanesunds gif.

Planen för helgen 5-7 april var att försöka få till tre träningspass. Två kortare i närområdet kring Arild och ett distanspass på hallandsåsen.

Vi anlände hotell Strand vid 13: tiden på fredag och gjorde oss klara för träning. Planen var en kortare tur i närområdet, ett pass på ca två timmar. Värdet bjöd inga direkta värmegrader men heller inget regn. Turen gick söder över, mot Höganäs, genom jordbrukslandskapet, genom gårdar och över vidsträckta fält. Inga direkta höjdmeter att tala om men en relativt kall och tilltagande sydostlig vind. Blev några onödiga stopp för att kolla kartan, vilket bidrog till att hålla tempot relativt makligt. Efter ca 45 min cykling vände vi åter norr ut tillbaka mot Arild men då med vinden i ryggen, vilket kändes behagligt. Efter en kort tur längs Höganäs kusten, genom en skånsk vinodling var vi åter framme vid hotellet. Lagom till att de första dropparna regn började synas på glasögonlinsen. Nu väntade en varm dusch och en efterlängtad trerätters middag, tillagad av hotells Strands egen mästerkock, Björn.

Dag 2 6/4 Lördag

8:30 serverades frukost nere i hotellets matsal. Alla på plats i utsatt tid och ivriga att komma iväg på långtur. Vädret såg ut att kunna överraska, åt båda hållen, så varma jackor och långbyxor blev utgångsklädsel.

Väl på cykeln styrde vi kosan mot backigare terräng, hallandsåsen. Kanske inte så mycket att prata om när man kör E6:an med bil, men nu var det ett annat läge. Efter en dryg timmes cykling (Arild, Jonstorp, Farhult, Ängelholm och Margeretetorp dök så den första riktiga stigningen upp. Fram till denna backe hade klungan varit relativt väl samlad. Många av oss hade inte testat benen på längre turer så här tidigt på säsongen så det mesta kändes lite ovisst. Hur skulle vi klara lite längre och brantare stigningar?

Vädret höll sig relativt så det fanns inget att skylla på. Dock var det inte många grader över 4 och gruppen spekulerade i hur det egentligen stod till med klimatförändringar i antågande.

Väl uppe på åsen bar det raskt av utför mot Båstad. Här skulle vi avnjuta en efterlängtad lunch nere i hamnen.

Hamburgare och club sandwich sköljdes ner med vatten och cola. En snabb kaffe på det och så bar det av tillbaka upp på åsen. Rutten hem var inte helt självklar och lite trötta ben gjorde att strax innan Kattvik blev till två grupper. Den ena navigerade smidigt och klart den rätta vägen. Den andra gruppen rusade på lite fort uppför backen vilket gjorde att vi tappade kontakten. De två grupperna tog sig relativt samma väg över åsen trots lite olika vägval men träffades inte mer förrän vi anlände hotell Strand ca 12 mil senare. Åter igen dusch och lite avkoppling innan ännu en eminent trerättersmiddag i trevligt sällskap. Kvällen gick fort och vi hann avhandla allt ifrån, var en filén sitter på hare till gamla moped märke.

Dag 3 7/4

Vi vaknade upp till ett dimmigt och disigt Arild. Utsikten över havet låg dolt i ett vitt töcken. Vädret såg inte så lovande ut. Regnet hängde i luften. Efter en snabb frukost tillsammans beslutade några i gruppen att stå över turen i förväntat regn. Tre tappra axlade rollen för en 1,5 timmars tur ut mot Kullens fyr. I regn.

Att cykla ut mot Kullens fyr är vanligtvis en fin och inbjudande tur. Den relativt korta turen från Arild har det mesta, både platt, böljande och branta backar. Efter att ha cyklat i tystnad ca 1,5 mil anlände vi tillslut Kullens fyr ute på Mölle. Ett snabbt foto i regnet och sen upp på cykel för snabb hemfärd. Om det var lite småkyligt dagen innan så var det rent av kallt denna dag. Regnet blötte ner både handskar och skor vilket gjorde att kylan gjorde sig påmind än mer.

Väl tillbaka på hotell Strand väntade en varm dusch och ett varmt ombyte. En tvätt av cykel och packning av blöta grejer gjordes i rask takt, samtidigt som solen tittade fram och visade Arild från sin bästa sida. Kändes lite typiskt att vi prickade in 1,5 timme regn när solen nu hade återvänt.

Sammanfattningsvis ett mycket trevligt och givande träningsläger i gott sällskap och med mycket god mat. Detta är definitivt något vi kan planera att göra om redan nästa år.

Tack till alla deltagare och tack Hotell Strand för god mat och fin service.

/Johan

Ordf. Svanesunds cykel

Träningsläger i Danmark 14-16 april 2023

Landsvägsläger i Bengtsfors 22-24 april 2022

I slutet på januari gick undertecknad ut med en förfrågan om intresse fanns för ett träningsläger i Dalsland i slutet på april, man kan väl säga att intressent var ljummet men jag beslöt mig ändå för att boka ett boende med 8 bäddar och en förhoppning om att huset skulle fyllas – det gjorde det inte, men 6 tappra slöt upp på fredag morgon för den första rundan (fyra är medlemmar i SGIF). Jag hade en förhoppning om att någon mer ledare skulle visa intresse för att leda kortare alternativ under helgen.

Fredagen den 22/4 kl 10:15, 103,5 km och 1260 hm

En kall morgon med en narig nordost rullade vi mot en radda bruksorter, Skåpafors-Fengersfors och däremellan ett segment som heter ”Milen uppför” och det samt motvind och kyla blev en tuff inledning på lägret! Men när vi passerat den sistnämnda orten fick vi en fin resa ner mot Håverud och över Brudfjället -rena berg å dalbanan, något besviken blev man dock då det visade sig vara stängt i Håverud vad det gäller matställen trots att infon på nätet visade lunchtider… lita inte på internet, ett museicafè i Upperud blev räddningen så att depåerna kunde fyllas på innan andra halvan av etappen mot Dals Långed kunde påbörjas, den sträckan är mycket fin längs flera sjöar och vattendrag och slutklämmen gjordes väster om sjön Ärtingen och en nästan obefintlig biltrafik skall nämnas, kvällen spenderades på en bra restaurang och lite samkväm i husets kök innan John Blund.

Lördagen den 23/4 kl 10:05, 110,9 km och 1347 hm

En ännu kallare och blåsigare nordost gjorde resan upp mot Värmländska Lennartsfors riktigt jobbig och efter ett par mil gav Patriks frihjulsbody upp så att han fick vända åter och byta mot reservhjulen och möta oss på andra sidan sjön vilket resulterade i att det blev 120 km för honom istället och dåligt med draghjälp dessutom. Lunchen intogs i trevliga Bergstugan i Lennartsfors, på vägen dit ser man sjön Lelång under en stor del av tiden och ungefär halvvägs dit låg en stor Ask rakt över vägen, även har var det sparsamt med trafik.

Efter Lennartsfors följde en backig och blåsig sträcka ut mot LV-172 nära Årjäng innan vi kunde svänga ner mot Gustavsfors med ön Alcatraz mitt i vattendraget och äntligen få lite medvind eller åtminstone lite mer än sidvind… på vänster sida ner ser man sjön Västra Silen under den första delen av sträckan, riktigt skönt var det när man frusen rullande ner för den långa backen mot Bengtsfors, ingen protesterade när förslaget om en stor pizza nämndes, i köket ”hemma” beslöt två av deltagarna att kasta in handduken av olika orsaker.

Söndagen den 24/4 kl 10:00, 111,3 km och 1330 hm

På morgonen meddelar Patrik 3 grader och lite duggregn men vid tiotiden hade gradantalet dubblats och nederbörden upphört och de fyra kvarvarande och väl påpälsade ryttarna kunde rulla iväg mot färjeläget i Sund och färjan som skulle ta oss över sjön vi skulle ta oss runt den 100 meter djupa Stora Le, även här fick vi belägg för att man inte skall lita på internet som meddelade ”inga vägarbeten”, för den sista halvmilen mot Sund var asfalten uppbruten med jämna mellanrum och ibland i hela vägens bredd! Vi klarade oss från punkteringar som tur var och tur hade vi även med färjan som avgick bara 10 minuter efter att vi hade anlänt, på andra sidan sjön väntade resans höjdpunkt – de tre milen på perfekt asfalt ner mot Dals Ed där en mycket bra Thai-buffé gav oss krafter för de sista fem motvindsmilen upp till Bengtsfors, två av deltagarna är inbitna MTB-entusiaster och nya på landsväg men det kunde man inte se på Lennart den sista dagen som tog bra med förningar i motvinden mot Billingsfors och i de avslutande klättringarna upp till slutmålet, det bästa här är nog att det är så lite trafik och det är det även under högsommaren tvärtemot hemma på Orust men även att de flesta vägarna håller hög klass och att vyerna inte går av för hackor och så värst långt hemifrån är det ju inte heller, nu ser jag fram emot några Norgeturer framöver gärna med minst tio plusgrader till.